Τετάρτη, 21 Μαΐου 2014

Η Ελληνική δημοτική ποίηση με παράλληλη συγκριτική μελέτη της Αγγλικής δημοτικής παράδοσης

-Η Ελληνική δημοτική ποίηση με 

παράλληλη συγκριτική μελέτη της Αγγλικής δημοτικής παράδοσης

Κατηγορία: Project

Παρουσιάσεις των ομάδων:


Ολόκληρη η εργασία εδώ (pdf)


ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Σχ. Έτος:2011-2012

ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ: Μουσικό Σχολείο Αγρινίου


Ο ΤΙΤΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:

Η Ελληνική δημοτική ποίηση με παράλληλη συγκριτική μελέτη της Αγγλικής δημοτικής παράδοσης

(The Ballad form)

Η λαϊκή μούσα της Αιτωλοακαρνανικής γης και οι διαδρομές του Αγγλικού δημοτικού τραγουδιού: μια προσπάθεια προσέγγισης


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

ΑΛΕΞΑΚΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΕ6

ΜΠΕΚΟΥΛΗ ΕΥΔΟΞΙΑ ΠΕ2


ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

A. ΣΚΟΠΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ:

ΣΚΟΠΟΣ:

Να αναζητηθεί η λογοτεχνική καταγωγή και συνέχεια της δημοτικής ποίησης

Να συγκεντρωθούν και να μελετηθούν δημοτικά τραγούδια περιοχών της Αιτωλοακαρνανίας

Να γίνει μια προσπάθεια παράλληλης σύγκρισης με αντίστοιχα τραγούδια της αγγλικής λογοτεχνίας.


ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ

Στην παρούσα ερευνητική εργασία θα μας απασχολήσει η απάντηση των εξής ερευνητικών ερωτημάτων:

Ποια η σχέση ανάμεσα στην επική ποίηση και στο Δημοτικό τραγούδι;

Πού έγκειται η αξία (γλωσσική, λαογραφική, ιστορική) των δημοτικών μας τραγουδιών;

Ποιες οι κατηγορίες των δημοτικών τραγουδιών;

Ποια η τεχνοτροπία και η τεχνική της έκφρασης των δημοτικών τραγουδιών;

Με ποιο τρόπο η λαϊκή μούσα υμνεί γεγονότα της Αιτωλοακανάνικης γης;

Παρατηρούνται ομοιότητες και διαφορές (μορφολογίας, τεχνοτροπίας, και θεματολογίας) ανάμεσα στην ελληνική δημοτική ποίηση και στα αντίστοιχα της αγγλικής;

Ποια ήταν η εξέλιξη της μορφής της «μπαλάντας» (όπως ονομάζεται το δημοτικό τραγούδι στην αγγλική γλώσσα;

Ποιες διαδρομές ακολούθησε μέσα και έξω από τα όρια της Βρετανικής Κοινοπολιτείας;


Β. ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ (κριτήρια επιλογής θέματος, συσχέτιση με διδασκόμενα μαθήματα, αναμενόμενα μαθησιακά οφέλη κ.λ.π., ενδεικτικά μέχρι 300 λέξεις).

Το Δημοτικό τραγούδι αποτελεί τη σμικρογραφία της ελληνικής ψυχής. Μελετώντας κανείς τα ομηρικά Έπη, Ιλιάδα και Οδύσσεια, τα Ορφικά, τα έργα του Ησίοδου, θα καταλάβει ότι το Δημοτικό τραγούδι κραδαίνει την καταγωγή του από τα πανάρχαια χρόνια. Στα επικά ποιήματα ανήκουν τα «ακριτικά», τα παλαιότερα δημιουργήματα της δημοτικής ποίησης του Πόντου και της Καππαδοκίας, που αφηγούνται τις δοκιμασίες των ακριτών της βυζαντινής περιόδου. Μετά την οθωμανική κατάκτηση οι Έλληνες υπόδουλοι, ευρισκόμενοι ως κοινωνική ομάδα του αχανούς Οθωμανικού κράτους στο περιθώριο στήριξαν την ομαδική τους λειτουργία στην παράδοσή τους. Το δημοτικό τραγούδι, εξελισσόμενο παρακολουθούσε την ιστορική πορεία του ελληνισμού, και έτσι γεννιούνται τα ιστορικά και κλέφτικα δημοτικά τραγούδια, εκφράζοντας τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής κοινωνίας. Ορισμένα από τα «ιστορικά» τραγούδια αναφέρονται και σε γεγονότα της νεότερης ελληνικής ιστορίας, της περιόδου 1881-1913, της μικρασιατικής καταστροφής, του β’ παγκόσμιου πόλεμου και του εμφυλίου.

Η Αιτωλοακαρνανία αποτελεί ιδιαίτερο σταθμό στη μελέτη μας. Οι απλοί άνθρωποί της ριζοβόλησαν στα σπλάχνα τους το δημοτικό τραγούδι και το συνέδεσαν με γενναία νοήματα και ευγενικά συναισθήματα. Μέσα του καθρεφτίζεται ο εθνικός βίος, το λαϊκό αίσθημα, οι πόθοι, τα προβλήματα των ανθρώπων της Ρούμελης. Αποτελεί δημιούργημα αγνό και αληθινό απλών ανθρώπων που σε όλες τους τις εκδηλώσεις της ιδιωτικής και κοινωνικής ζωής ύφαναν και τραγούδησαν το δημοτικό τραγούδι


Παράλληλα από την μεσαιωνική περίοδο και ύστερα αναπτύχθηκε στη Βρετανική και Ιρλανδική παράδοση ένα είδος ποίησης αφηγηματικού χαρακτήρα που συνοδευόταν από μουσική. Η παράδοση αυτή συνεχίστηκε ως και τον 19ο αιώνα ενώ παράλληλα εξαπλώθηκε στην Ευρώπη και αργότερα στην Αμερικανική ήπειρο, την Αυστραλία και τη Βόρειο Αφρική. Τα Αγγλικά δημοτικά τραγούδια, που ονομάζονται «μπαλάντες», από θεματικής άποψης, αλλά και όσο αφορά τον ρόλο τους, κατά πάσα πιθανότητα έλκουν την καταγωγή τους από την Σκανδιναβική και την Γερμανική αφηγηματική παράδοση που έδωσε πνοή σε επικά ποιήματα όπως το Beowulf. Όπως στις περισσότερες περιπτώσεις της παραδοσιακής ποίησης, και οι μπαλάντες αφηγούνται μια ιστορία που μπορεί να είναι τραγική, ιστορική, ρομαντική ή κωμική. Τα θέματα που πραγματεύονται ποικίλουν από το θρησκευτικό έως το υπερφυσικό και μυθικό.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι σύγχρονες μπαλάντες αποτελούν μετεξέλιξη εκείνης της πρώτης μορφής της λαϊκής ποίησης, ενώ πολλοί σύγχρονοι καλλιτέχνες επιστρέφουν σε πρωτότυπα παραδείγματα δημοτικών τραγουδιών και τα διασκευάζουν δίνοντάς τους την δικιά τους πινελιά.

Με βάση τα παραπάνω τα κριτήρια επιλογής του θέματος αφορούν:


στη σπουδαιότητα του υπό μελέτη θέματος

στα ενδιαφέροντα των μαθητών του Μουσικού σχολείου Αγρινίου για το δημοτικό τραγούδι

στην πρωτοτυπία σύγκρισης ελληνικών δημοτικών τραγουδιών με αντίστοιχα της αγγλικής δημοτικής ποίησης

στη σχετική με το θέμα βιβλιογραφία

στη σύνδεση του αντικειμένου της ερευνητικής εργασίας με τη μελέτη γεγονότων, ηθών, εθίμων της περιοχής τους και σύνδεση με την τοπική ιστορία

στην ανάγκη να ποτίσουμε τη συνείδηση των νέων μας με όλα εκείνα τα παιδευτικά στοιχεία (φυσιολατρία, χαρά ζωής, λεβεντιά, αγάπη για τη ζωή) που συνυπάρχουν στον κόσμο του δημοτικού τραγουδιού


ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Η ερευνητική εργασία συνδέεται άμεσα με το μάθημα της Νεοελληνικής λογοτεχνίας και συγκεκριμένα με τα κείμενα της Α΄ περιόδου της Νεοελληνικής λογοτεχνία, η οποία μπορεί να γίνει αφόρμηση για την εργασία ή αντίστροφα. Ταυτόχρονα προσεγγίζονται διδακτικοί στόχοι του πεδίου «Τέχνη και Πολιτισμός» μέσα από την επεξεργασία θεμάτων που αφορούν εκφάνσεις του λαϊκού πολιτισμού, ιδιαίτερα της περιοχής της Αιτωλοακαρνανίας. Ταυτόχρονα η μελέτη αντίστοιχων ποιημάτων στην αγγλική γλώσσα, αφενός θα αναδείξει ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα σε δημιουργίες ανώνυμων λαϊκών ποιητών διαφορετικών χωρών, διαφορετικού πολιτισμού και κουλτούρας, θα παρακινήσει τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν την αγγλική γλώσσα για να εργαστούν πάνω στο θέμα, και θα τους βοηθήσει να αναπτύξουν μια μεγαλύτερη κατανόηση της διαφορετικότητας και της κουλτούρας άλλων λαών.


ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΟΦΕΛΗ

Μέσω της παρούσας ερευνητικής εργασίας αναμένεται:

Να κατανοήσουν οι μαθητές την αξία των δημοτικών τραγουδιών

Να διερευνήσουν τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες γέννησης των τραγουδιών αυτών και ιδιαίτερα αυτών που αφορούν τραγούδια της γενέθλιας πατρίδας τους.

Να ασκηθεί η κριτική τους ικανότητα στη συλλογή και επεξεργασία πληροφοριών γύρω από το υπό διερεύνηση θέμα

Να αυξηθεί το ενδιαφέρον τους για γεγονότα της τοπικής τους ιστορίας

Να επισημάνουν συγκριτικά χαρακτηριστικά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης με την αντίστοιχη αγγλική λαϊκή ποίηση

Να συνειδητοποιήσουμε όλοι μας το κοινό μας «background» άσχετα από τον τόπο καταγωγής μας και να αναπτύξουμε ενσυναίσθηση.

Να ακονιστούν οι αναλυτικές δεξιότητες των μαθητών και να ασκηθούν οι ίδιοι στην εξαγωγή συμπερασμάτων.

Να μάθουν οι μαθητές να συνεργάζονται, δραστηριοποιώντας υπάρχουσες γνώσεις και να αποκτήσουν νέες.


Γ. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΕΘΟΔΟΥ ΠΟΥ ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΘΕΙ (μέχρι 200 λέξεις)

Η εργασία θα δομηθεί σε τέσσερις ενότητες, χωρίζοντας το σύνολο της τάξης σε 4 ομάδες :

Α΄ ΟΜΑΔΑ : Θα ασχοληθεί με την έννοια, τη δημιουργία του δημοτικού τραγουδιού, θα αναζητήσει τις ρίζες καταγωγής του, θα επισημάνει την αξία των δημοτικών τραγουδιών από αισθητικής, γλωσσικής, λαογραφικής και ιστορικής άποψης, θα μελετήσει την τεχνοτροπία του και την τεχνική της έκφρασής του,

θα ασχοληθεί με τις κατηγορίες των δημοτικών τραγουδιών, συλλέγοντας αντιπροσωπευτικά δείγματα από κάθε κατηγορία.

Β΄ ΟΜΑΔΑ: Θα συγκεντρώσει δημοτικά τραγούδια της Αιτωλοακαρνανίας και θα τα συνδέσει με γεγονότα της τοπικής ιστορίας, κυρίως πανηγύρια, της Αγίας Αγάθης, του Αη Συμιού, αλλά και ιστορικά γεγονότα, όπως είναι η έξοδος του Μεσολογγίου.

Γ΄ ΟΜΑΔΑ: Θα επεξεργαστεί το θεωρητικό μέρος της αγγλικής δημοτικής ποίησης, θα συγκεντρώσει, μελετήσει και θα κατατάξει σε κατηγορίες αντίστοιχα τραγούδια στην αγγλική γλώσσα και θα

Δ΄ ΟΜΑΔΑ : Θα επιχειρήσει μια προσέγγιση συγκριτική δημοτικών τραγουδιών της Αιτωλοακαρνανίας και αντίστοιχα της αγγλικής δημοτικής ποίησης σε θέματα τεχνοτροπίας, θεματολογίας και τεχνικής, συγκρίνοντας συγκεκριμένα τραγούδια.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Σε ό,τι αφορά το χωρισμό των μαθητών σε ομάδες θα ακολουθηθεί το 2ο σχήμα, σύμφωνα με το οποίο κάθε ομάδα θα δουλεύει ένα υπο-θέμα, οι σχέσεις μεταξύ των ομάδων θα είναι χαλαρές και όταν συγκεντρωθεί και επεξεργαστεί το υλικό η κάθε ομάδα θα λάβει γνώση των εργασιών και των αποτελεσμάτων της άλλης.


Δ. ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ (μέχρι 200 λέξεις)

ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΓΝΩΣΕΩΝ

Να γνωρίσουν τη δημοτική ποίηση ως ιδιαίτερο λογοτεχνικό είδος

Να γνωρίσουν ήθη και έθιμα, την ιστορία, όπως αυτή καταγράφεται σε δημοτικά τραγούδια του Νομού Αιτ/νίας

Να έρθουν σε επαφή με την ιδιαιτερότητα της μουσικής των δημοτικών τραγουδιών

Να επισημάνουν ομοιότητες και διαφορές μέσω της σύγκρισης των δημοτικών τραγουδιών δύο διαφορετικών στη νοοτροπία και στον πολιτισμό χωρών


Σε επίπεδο δεξιοτήτων

Να συνεργασθούν και να δουλέψουν σε ομάδες

Να αναζητήσουν μαρτυρίες από δικούς τους ανθρώπους και από έντυπο υλικό σχετικό με τα δημοτικά τραγούδια, να συνθέσουν τη δική τους απάντηση και να προχωρήσουν στη δική τους αφήγηση

Να αναπτύξουν κριτική ικανότητα και την ικανότητα επιλογής –σύνθεσης -αξιολόγησης πληροφοριών

Να μάθουν να δημιουργούν ένα έντυπο στον υπολογιστή και να παρουσιάζουν το τελικό προϊόν της εργασίας τους

Να μάθουν τις διαδικασίες αποδελτίωσης της σχετικής με το θέμα βιβλιογραφίας

Να μάθουν τους τρόπους παράθεσης βιβλιογραφικών παραπομπών καια αναφορών


Σε επίπεδο στάσεων:

Να αναπτύξουν τη συμμετοχή και την υπευθυνότητά τους στη διαδικασία της μάθησης

Να εκτιμήσουν την αξία των δημοτικών τραγουδιών

να αλλάξει η στάση τους για τα δημοτικά τραγούδια, να ανακαλύπτουν σε αυτά το παρελθόν, να σέβονται τα διαφορετικά ακούσματα των ηλικιωμένων

Να κατανοήσουν και να αποδεχτούν την διαφορετικότητα


Ε. ΠΟΡΟΙ – ΥΛΙΚΑ – ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ

Για την ολοκλήρωση της ερευνητικής εργασίας θα χρειαστεί :

Α) αγορά τριών βιβλίων αξίας 60

Β) φωτοτυπικό χαρτί

Γ) 17 ατομικοί φάκελοι

Δ) μελάνι

Ε) cd


Στ. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Κομζιάς Γεώργιος, Αιτωλικιώτικη λαογραφία I . Το πανηγύρι της Αγι΄ Αγάθης, Αιτωλικό 1999

Κονταξής Κώστας. Το Δημοτικό τραγούδι: μια προσπάθεια μελέτης, εκδόσεις Πασχέντης, Αγρίνιο 2007

Κονταξής Κώστας. Της Προσφυγιάς η μοίρα. Ιστορική και Λαογραφική μελέτη της Κεπεκκλησιάς του Πόντου, της περιοχής της και του Μπαμπαλιού Αιτωλοακαρνανίας, δεύτερη έκδοση, εκδόσεις Ίφιτος, Αγρίνιο 2005

Μιτάκης Διονύσης. Αχελώος. Γλωσσολογία-Μυθολογία-Ιστορία-Τέχνη, Πάτρα 1983

Παπατρέχας Γερ. Ηρ."ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ" Εκδόσεις ΜΟΣΧΟΝΑ Αγρίνιο 1992.

Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων. Το Δημοτικό τραγούδι από την αρχαιότητα ως σήμερα, εκδόσεις Ελληνοεκδοτική

Πολίτης Νικόλαος, Δημοτικά τραγούδια, εκδόσεις γράμματα, Αθήνα 1991


ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ

http://e-politeia.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=305&Itemid=91

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C_%CF%84%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%BF%CF%8D%CE%B4%CE%B9

http://en.wikipedia.org/wiki/Ballad

http://en.wikipedia.org/wiki/Child_Ballads

http://www.csufresno.edu/folklore/BalladSearch.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Roud_Folk_Song_Index

http://www.efdss.org/


Παρουσίαση α' ομάδας




Παρουσίαση β' ομάδας




Παρουσίαση γ' ομάδας




Παρουσίαση δ' ομάδας













Tuesday the 15th. Joomla Templates Free. Copyright© 2006-2012 - Μουσικό Σχολείο Αγρινίουhttp://gym-mous-agrin.ait.sch.gr/index.php/login/2012-11-15-18-00-50/projects/466-2011-2012-2


©

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου